Kot so pred začetkom Evropskega tedna mobilnosti izpostavili na ministrstvu za okolje, podnebje in energijo, bo od 16. do 22. septembra kar 133 občin izvajalo aktivnosti za spodbujanje dolgoročnih sprememb v potovalnih navadah ter omogočilo vključujoče in dostopne mobilnostne rešitve.
Letošnja evropska pobuda za spodbujanje trajnostne mobilnosti, ki se ji Slovenija pridružuje že 24., poudarek daje enakopravnemu dostopu do trajnostnih načinov prevoza in izboljšanju mobilnosti za vse prebivalce, ne glede na starost, gibalne ali senzorne sposobnosti, socialno-ekonomski položaj ali oddaljenost kraja bivanja.
“V ospredje postavlja družbeno pravičnost, vključujoče načrtovanje in mobilnost, ki odgovarja na potrebe vseh. V sodobnih prometnih sistemih so potrebe številnih skupin – zlasti ranljivih – namreč še vedno pogosto spregledane,” so poudarili na ministrstvu.
Ob tem kot nacionalni koordinator, ki povezuje in podpira lokalne skupnosti, organizacije in posameznike v prizadevanjih za spreminjanje potovalnih navad, vse sodelujoče pozivajo k izvedbi trajnejših rešitev, ki bodo spodbudile dolgoročne spremembe v potovalnih navadah ter hkrati omogočile vključujoče in dostopne mobilnostne rešitve.
Med ključnimi ukrepi so učinkovit in dostopen javni prevoz, omogočanje prevozov na klic za starejše in na redko poseljenih območjih, zagotavljanje lokalnih rešitev za boljšo povezljivost (sopotništvo, deljeni prevozi, P+R parkirišča) ter urejene infrastrukture za pešce in kolesarje.
Na ministrstvu poudarjajo tudi pomembnost dostopnosti do informacij oziroma razumljivih voznih redov, enostavnih orodij za načrtovanje poti ter omogočanja subvencij in solidarnostnega mehanizma za zmanjšanje ekonomskega bremena mobilnosti.
Po rezultatih raziskave, ki jo je v letu 2021 izvedel Statistični urad RS, je prebivalec Slovenije v letu 2021 opravil v povprečju po 2,2 poti na dan. Več kot dve tretjini poti je bilo opravljenih z avtomobilom, le tri odstotke pa z javnimi prevoznimi sredstvi. Z avtomobili je bilo prevoženih kar 85 odstotkov vseh razdalj, z javnimi prevoznimi sredstvi pa le pet odstotkov, so podatke povzeli na ministrstvu. Po njihovih navedbah je zaskrbljujoč tudi podatek, da se v 70 odstotkih poti z avtomobilom v njem pelje le voznik. Slovenska gospodinjstva so v letu 2021 za osebno mobilnost namenila skoraj 17 odstotkov svojega proračuna, kar je največ v Evropski uniji. “Podatki niso presenetljivi, saj je bilo konec leta 2023 v Sloveniji registriranih 1,23 milijona osebnih avtomobilov, kar je osemkrat več kot leta 1970,” so podčrtali.
Kot še poudarjajo pristojni, kampanja Evropskega tedna mobilnosti, del katere je Slovenija že od samega začetka, iz leta v leto raste ne le v številkah, temveč tudi v kakovosti izvedenih ukrepov.
“Poleg promocijskih aktivnosti za spodbujanje trajnostne mobilnosti smo priča vse več trajnim ukrepom, kot so na primer novo zgrajena ali izboljšana infrastruktura za pešce in kolesarje, nove linije javnega prevoza, izboljšana opremljenost postaj in postajališč javnega prevoza, sheme javnih koles in javnih avtomobilov, ukinitev in preureditev parkirnih mest, umirjanje prometa v naseljih,” so nanizali ukrepe.
Vse prebivalce, občine, javne zavode, podjetja in organizacije pa ob tem vabijo, da se pridružijo tudi letošnji izvedbi evropske pobude in da vsi skupaj naredimo korak naprej proti bolj pravični, varni in okolju prijazni mobilnosti za vse.
“Vsaka sprememba, pa čeprav majhna, šteje. Če se vsaj v času Evropskega tedna mobilnosti odločimo za hojo, kolesarjenje, sopotništvo ali javni prevoz, prispevamo k bolj zdravemu življenjskemu slogu, čistejšemu okolju in prijetnejšemu vsakdanu v naših skupnostih. Naj bo letošnji teden mobilnosti priložnost, da skupaj naredimo korak v pravo smer,” je pozval minister Kumer.
Sodelujoče občine bodo programe aktivnosti objavile na svojih kanalih. Na javni razpis ministrstva za sofinanciranje priprave in izvedbe aktivnosti letošnjega tedna mobilnosti, kjer je bilo skupno na voljo 350.000 evrov, se je prijavilo 72 občin, med katerimi jih je 52 prejelo podporo za izvedbo aktivnosti. “Več občin se je odločilo za projekte, ki naslavljajo prevozno revščino – kot so uvajanje prevozov na klic, izboljšave dostopnosti javnega prevoza, prenove varnih poti za hojo in kolesarjenje ter sodelovanje z ranljivimi skupinami,” so še poudarili pristojni.
Vir: STA