Potrošniške organizacije, članice Svetovne potrošniške organizacije Consumers International (CI), opozarjajo, da izzivi, ki jih prinašajo posledice podnebnih sprememb ter izguba biotske raznovrstnosti in onesnaževanje, niso le okoljski, ampak tudi ekonomski in družbeni. Zato bo treba temeljito spremeniti način prehranjevanja, potovanj, ogrevanja in hlajenja domov, pridobivanja energije ter izbire izdelkov in storitev, pravijo.
“Vendar je nujno zagotoviti, da so bolj trajnostne in zdrave izbire za potrošnike preprosto dostopne in cenovno ugodne. Prehod naj bo priložnost za napredek, ob spoštovanju temeljnih pravic in potreb potrošnikov,” so v objavi ob svetovnem dnevu zapisali v Zvezi potrošnikov Slovenije.
Cilj mora biti pravičen prehod na bolj trajnosten način življenja, ki bo potrošnikom omogočil dostop do osnovnih dobrin, kot sta hrana in energija, ter zaščito zdravja in varnost. Poleg tega naj bodo trajnostne in zdrave izbire bolj dostopne, cenovno ugodne in na voljo vsem. Zagotoviti bi bilo treba, da se glas potrošnikov sliši na vseh ravneh upravljanja in pri podjetjih, s posebnim poudarkom na zaščiti ranljivih potrošnikov in tistih z nizkimi prihodki. Pravični prehod naj tudi upošteva, da se poti do bolj trajnostnega načina življenja razlikujejo glede na okoliščine – kar deluje v enem okolju, morda ni izvedljivo ali smiselno v drugem, pravijo v potrošniških organizacijah.
Evropski potrošniški center Slovenija, ki ga financira EU in deluje pod ministrstvom za gospodarstvo, turizem in šport, pa je ob letošnjem svetovnem dnevu pravic potrošnikov izpostavil varstvo podatkov in preverjanje identitete pri spletnih nakupih.
Številna podjetja izvajajo postopke poznavanja svojih strank, PSS (angl. Know Your Customer, KYC), s katerimi preverijo identiteto svojih potrošnikov pred dokončanjem spletnih transakcij, da bi se tako zoperstavila tem grožnjam. Najpogosteje uporabljeni načini so dvojno preverjanje pristnosti, postopki za elektronsko identifikacijo in digitalni podpis, je center navedel v sporočilu za javnost.
Čeprav lahko ta preverjanja pomagajo varovati potrošnike in podjetja, pa se ob tem tudi zastavljajo vprašanja o varstvu podatkov in pravicah potrošnikov, je opozoril.
“Čeprav je s PSS mogoče preprečiti goljufije, morajo podjetja zagotoviti, da zbirajo podatke pošteno, pregledno in skladno s predpisi GDPR. Potrošniki morajo biti vedno obveščeni o tem, kako se uporabljajo njihovi podatki, in imeti možnost izpodbijati nepošteno točkovanje ali omejitve,” so zapisali v centru.
Na svoji strani na omrežju Facebook so objavili podatke o tem, kaj morajo potrošniki vedeti o PSS ter o svojih pravicah na podlagi zakonodaje EU o varstvu podatkov, in pripravili posebno nagradno igro.
Na ministrstvu za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano in upravi za varno hrano so izpostavili, da se potrošniki zavedamo zavedamo pravic in odgovornosti tudi, ko gre za hrano. “Naša pravica je, da nam je zagotovljena varna hrana in da smo o lastnostih hrane obveščeni prek označb na živilih, naša dolžnost pa je, da s hrano ravnamo spoštljivo, v skladu z navodili za pripravo, in da manjšamo količino odpadne hrane,” so zapisali.
Hrana je varna, kadar je primerna za uživanje in nima škodljivih vplivov na naše zdravje, kar predstavlja eno od osnovnih pravic potrošnikov. Varnost hrane se zagotavlja v celotni agroživilski verigi, to je na vsaki stopnji pridelave in predelave ter distribucije hrane vse do potrošnikov. Vsak v verigi je soodgovoren za zagotavljanje varnosti, ključni pa so znanje, sodelovanje in komuniciranje.
Evropska komisija je ob svetovnem dnevu objavila rezultate pregleda stanja razmer za potrošnike, po katerih 68 odstotkov evropskih potrošnikov verjame v varnost proizvodov, ki jih kupujejo, 70 odstotkov pa jih meni, da trgovci spoštujejo njihove potrošniške pravice. Vendar podatki tudi kažejo, da še vedno obstajajo spletna tveganja za potrošnike, vključno s prevarami, lažnimi ocenami in zavajajočimi oglaševalskimi praksami.
“Rezultati pregleda so jasni: EU mora ohraniti ambiciozne politike za zaščito potrošnikov. Zagotoviti moramo izvajanje zakonodaje in odpraviti vrzeli, da bi izboljšali digitalno pravičnost. V teh negotovih časih lahko potrošniška politika občutno spremeni življenja ljudi in pomaga zagotoviti enake konkurenčne pogoje za podjetja, kar kaže na dodano vrednost EU in prispeva k trajnostni rasti,” je dejal evropski komisar za pravosodje Michael McGrath.
Komisija bo o rezultatih pregleda stanja razmer za potrošnike razpravljala z državami članicami, združenji potrošnikov in podjetji ter jih upoštevala pri pripravi prihodnjih pobud, kot sta agenda za potrošnike 2025-2030 in akt o digitalni pravičnosti, je napovedala Evropska komisija.
Vir: STA