Pobudi se vsako leto pridružuje tudi Agencija za varnost prometa (AVP), ki s številnimi dogodki v ospredje postavlja varnost kot pogoj za trajnostno mobilnost in ranljive udeležence v prometu. Sočasno z ETM potekajo tudi Dnevi prometne varnosti pod okriljem Evropske mreže prometnih policij (Roadpol), v okviru katere bo v četrtek, 18. septembra, na slovenskih avtocestah in hitrih cestah potekal poostren nadzor Policije. “Ta dan je označen kot dan brez smrtnih žrtev prometnih nesreč, ko si bomo vse države članice Roadpola prizadevale, da nihče ne bi izgubil življenja na cesti. Hkrati pa poziv, da lahko že z majhnimi spremembami vsak od nas prispeva k varnosti cestnega prometa,” so zapisali v sporočilu za javnost AVP.
ETM je namenjen spodbujanju dejavnosti za izboljšanje pogojev za hojo, kolesarjenje, uporabo javnega prevoza in druge trajnostne oblike prevoza ter mobilnost vseh skupin prebivalcev. Tudi AVP spodbuja trajnostne oblike prevoza in mobilnosti, ki krepijo naše zdravje in kondicijo, ob tem pa zmanjšujejo prometne zastoje ter prispevajo k čistejšemu okolju. V septembru je tematika aktivne in varne mobilnosti še posebej v ospredju, saj se na ceste vračajo šolarji. Posebno pozornost pa si vse leto zaslužijo tudi starejši udeleženci v prometu. Odgovornost voznikov je, da poskrbijo za varne poti najranljivejših udeležencev, zato AVP poziva k strpnosti in medsebojnemu spoštovanju v prometu.
Ranljivi udeleženci so najbolj ogroženi
Med ranljive udeležence v prometu spadajo: pešci, kolesarji, vozniki e-skiroja, električnega kolesa, mopeda in motornega kolesa. “Če odštejemo motoriste in mopediste (ki so v letošnjem letu najbolj ogrožena skupina), je letos do 9. septembra po začasnih in neuradnih podatkih Policije na naših cestah umrlo 7 kolesarjev, 1 e-kolesar in 5 pešcev. Povečuje se tudi število nesreč z e-skiroji, med katerimi so pogoste tudi hujše poškodbe,” poudarjajo v AVP. “Če želimo, da bodo te oblike mobilnosti varne in trajnostne, je ključno, da jim namenimo velik del pozornosti.”
Varna mobilnost otrok – prometna realnost narekuje previdnost
Večina otrok si želi v šolo prihajati samostojno, peš, s kolesom ali avtobusom, predvsem zaradi druženja z vrstniki in razvijanja samostojnosti. A prometna realnost nam narekuje previdnost: v zadnjih 20 letih se je promet močno zgostil, otroci pa so v njem še vedno prevečkrat ogroženi – bodisi kot pešci, kolesarji, uporabniki skirojev ali sopotniki, izpostavlja AVP. Zato si skupaj z občinami in šolami prizadeva, da bi imela vsaka osnovna šola v Sloveniji izdelan Načrt varnih šolskih poti. Kmalu bo na voljo nov spletni portal, kjer lahko šole in občine naložijo načrte.
Starejši naj ostanejo čim dlje mobilni
V večini razvitih držav, vključno z državami EU, se pričakovana življenjska doba podaljšuje, zato se povečuje tudi število starejših udeležencev v prometu. Da bi se starejši vozniki in voznice na naših cestah čim dlje počutili varne in da bi čim dlje ostali mobilni, AVP v sodelovanju z lokalnimi organizacijami vse leto izvaja projekt varne mobilnosti »Sožitje za večjo varnost v cestnem prometu«, ki vključuje osvežitev znanj s področja prometnih predpisov, novosti in najpogostejših tveganj v prometu.
Umirjanje prometa kot del rešitve
AVP za spodbujanje trajnostne mobilnosti podpira tudi uvajanje ukrepov, ki zmanjšujejo hitrost (na primer širitev območij z najvišjo dovoljeno hitrostjo 30 km/h in območij umirjenega prometa predvsem v okolici šol, vrtcev, vozlišč JPP in v naseljih) ter dajejo prednost varne in dostopne uporabe ranljivim skupinam v prometu.
SZJ AVP