Dopis so poslali tudi Zakonodajno-pravni službi Državnega zbora, Komisiji za preprečevanje
korupcije, Računskemu sodišču, Državnemu svetu, Fiskalnemu svetu in medijem. Objavljamo ga v celoti:
Spoštovane poslanke in poslanci Državnega zbora,
V Ljudski iniciativi Velenje vas z resno skrbjo nagovarjamo, da temeljito razmislite, preden glasujete o predlogu Zakona o prehodnem financiranju pospešenega in pravičnega izstopa iz premoga. V Ljudski iniciativi Velenje se ne bomo opredeljevali do same vsebine zakona, ampak zgolj do načina reševanja aktualne problematike, ki se nam zdi izjemno sporna. Menimo, da je minister Kumer s takim načinom reševanja aktualne problematike v TEŠ in PV prekoračil svoja pooblastila, zato pozivamo, da to preveri tudi Komisija za preprečevanje korupcije.
Jedro problema:
Predlog zakona ne rešuje aktualnih težav TEŠ, Premogovnika Velenje ali ogrevanja Šaleške doline, kot trdijo minister Kumer in vodstvo HSE. Gre za prikrito reševanje poslovnega modela HSE in izogibanje odgovornosti za slabo upravljanje. S tem zakonom se navidezno preoblikuje TEŠ iz elektrarne v toplarno, kar omogoča neposredno financiranje iz državnega proračuna. Vodstvo HSE bi se tako razbremenilo odgovornosti za negospodarno vodenje, medtem ko bi stroške pokrivali davkoplačevalci, HSE in njegovi vodilni pa bi lahko še naprej razpolagali z več stomilijonskimi dobički in si še naprej izplačevali bajne plače in nagrade.
Sporni vidiki zakona:
- Zavajanje javnosti in poslancev: Minister Kumer in HSE trdita, da je to edina mogoča rešitev za preprečitev stečaja TEŠ in PV, kar ni res. Obstaja veliko bolj preprosta in učinkovita rešitev brez dodatnih tveganj za državni proračun – povezava Premogovnika Velenje in TEŠ s HSE v eno identiteto. Na ta način bi HSE prevzel vso odgovornost za dosedanje slabo vodenje, ne pa, da to odgovornost prenašate na poslance in davkoplačevalce. S tem bi se izognili dodatnim bremenom za državni proračun, medtem ko bi ohranili nadzor in jasnost upravljanja. Prav tako pozivamo, da se poslancem pred sprejetjem zakona predstavijo skrite neodvisne študije in mnenja strokovnjakov, ki menijo, da je sprejetje tega zakona edina mogoča rešitev. Ta mnenja naj se javno objavijo, saj ima javnost pravico vedeti in videti te analize.
- Nujen postopek brez širše razprave: Sprejemanje tako pomembne problematike z nujnimi interventnimi zakoni je nedopustno. Potrebna bi bila širša razprava, saj ima zakon daljnosežne posledice za vse prebivalce Slovenije.
- Nedovoljena državna pomoč: V primeru sprejetja tega zakona obstaja resno tveganje, da bo EU ugotovila kršitve, kar bi imelo resne posledice za Slovenijo.
- Poseg v druge resorje in zakonodajo: Zakon je v marsikaterem delu neskladen z obstoječo zakonodajo in Ustavo Republike Slovenije. Zlasti posega na področje urejanja prostora in varstva voda, kar zbuja pomisleke o skladnosti z zakonodajo o umeščanju objektov v prostor in z zakonodajo o vodah. Gre za tematiko, zaradi katere smo že imeli referendum o vodah, kjer so ljudje jasno izrazili svoje stališče. Prav tako posega v Zakon o gospodarskih javnih službah, kar dodatno odpira vprašanja o skladnosti in celovitosti zakonodajnega pristopa.
- Privatizacija energetike: Zakon ne določa, kaj se bo zgodilo s TEŠ in PV po letu 2027. Po naših informacijah obstajajo interesi zasebnih vlagateljev, da TEŠ postane kurilnica odpadkov ali deluje na plin, kar bi bil korak proti privatizaciji strateških družb. Prvi korak k privatizaciji dela energetike bo po naših informacijah investicija v zagotavljanje toplote oziroma izgradnjo nove toplarne, kjer naj bi si Mestna občina Velenje prizadevala, da gre v investicijo skupaj z zasebnimi partnerji. Poleg tega, če TEŠ preneha proizvajati električno energijo v takšni količini, kot jo lahko (sedaj obratuje s polno močjo, torej Blok 6, Blok 5 in obe plinski turbini), in zaradi česar je bil nenazadnje financiran Blok 6, bo primanjkljaj električne energije (cca 25–30 %) nadomeščan z uvozom. To odpira vrata in nove možnosti za prekupčevalce z električno energijo, kar upravičeno vzbuja sum, da je to ena od skritih agend tega zakona. Posledično bo celotna Slovenija trpela te posledice zaradi pričakovanih višjih cen električne energije, tako gospodarstvo kot gospodinjstva.
- Nepregledno in nesposobno vodenje: Vodstvo HSE, ki je soodgovorno za nastalo situacijo, bi bilo s tem zakonom razbremenjeno vseh odgovornosti, še naprej pa bi se omogočalo negospodarno ravnanje in izplačevanje visokih bonitet.
Zavedamo se, da je treba iti v preoblikovanje in reševanje nastale problematike, ki jo je nenazadnje ustvaril človeški pohlep, vendar ne na tak način.
Naš poziv:
Namesto sprejetja zakona predlagamo:
- Uvedbo izrednih preiskav o delovanju HSE s strani NPU, Računskega sodišča in neodvisnih zunanjih revizorjev.
- Vzpostavitev pogodbe o obvladovanju v skladu z ZGD-1, kar bi zagotovilo transparentnost in odgovornost znotraj koncerna HSE, ali pripojitev Premogovnika Velenje in TEŠ k HSE.
- Jasno strategijo za prihodnost slovenske energetske neodvisnosti in zanesljivosti, ki ne bo omogočala privatizacije ali neodgovornega upravljanja.
Dodatno poslancem prepošiljamo pogodbo o obvladovanju iz leta 2002 in pozivamo, da se preveri, če ta pogodba še velja. V kolikor ne velja, zahtevamo pojasnilo, zakaj ne, in zakaj v vseh teh letih ni bila sklenjena nova pogodba, glede na to, da HSE deluje kot koncern.
Neposreden vpliv na javne finance:
Sprejetje tega zakona bi neposredno poseglo v finance državnega proračuna, kar bi imelo dolgoročne posledice za vse prebivalce. Takšna finančna bremena brez jasne strategije in nadzora so nedopustna. Odpirajo se vrata potencialnim zlorabam, kar bi ogrozilo zaupanje v politično odgovornost in gospodarnost.
Pozivamo vas, da pred glasovanjem zakona zahtevate odgovore na vprašanja, ki jih postavljamo. Ne dovolite, da Slovenija postane prizorišče novih afer in korupcijskih praks. Namesto tega zakona je nujno čim prej pristopiti k razpravi in sprejetju zakona o zapiranju Premogovnika Velenje ter prestrukturiranju le tega oziroma celotne premogovne regije.
Ljudska iniciativa Velenje
Zanjo Sara Bajec