Prekrmiljenje je odnašanje zadnjega dela vozila, kar se zgodi ko zadnja kolesa dosežejo mejo oprijema v zavoju pred prednjimi, ki zavijajo. To pripelje do odnašanja zadka avtomobila. Če vam uspe in ste sposobni ohranjati ter kontrolirati prekrmiljenje, temu rečemo "driftanje". (Če tega niste vešči tega ne počnite, še posebej pa ne na javnih cestah, kjer ogrožate ostale udeležence v prometu.)
Na spodnji sliki si poglejte prikaz prekrmiljenja.
Faktorji, ki vplivajo na prekrmiljenje.
Prekrmiljenje je odvisno od mnogih dejavnikov, nekateri so povezani z naravnimi karakteristikami vozila, nekateri z načinom kako je avtomobil vožen.
Pasivni faktorji (lastnosti avtomobila)
- porazdelitev teže
- postavitev motorja in pogona
- nastavitev vzmetenja ter šasije
- tip pnevmatik, obrabljenost in tlak
Aktivni faktorji (način vožnje avtomobila)
- hitrost zavijanja
- plin
- zaviranje
- vhod v zavijanje
- prenos teže
Simptomi prekrmiljenja
Možnosti, da boste izkusili prekrmiljenje so majhne, razen če vozite blizu meje oprijema vozila s cestiščem.
Prekrmiljenje lahko prepoznate če:
- zadek vozila postane nestabilen in "lahek" zaradi pomanjkanja oprijema
- vozilo začne drseti tako, da je voznik usmerjen proti notranjosti ovinka
Vzroki prekrmiljenja
Obstajajo štirje, večji aktivni vzroki prekrmiljenja. Kateri razlog je lahko kriv za prekrmiljenje, je tudi odvisen od avtomobila, ki ga vozite.
- prehiter vstop v zavoj
- prehitro ali preveč agresivno pospeševanje v zavoj
- premočno zaviranje ob vstopu v ovinek ali sredi zavoja
- spuščanje plina sredi ovinka
- lahko privede do dviga zadka, zaradi naglega prenosa teže na sprednja kolesa, medtem pa zadnja popolnoma izgubijo oprijem. V takšni situaciji se lahko rešite s ponovnim dodajanjem plina, in usmerjanjem vozila v želeno smer (nikoli ne glejte v smer kamor se avtomobil obrača ampak v želeno smer)
Preprečevanje in popravljanje prekrmiljenja – nasveti
Če želite popraviti kakršnokoli obliko prekrmiljenja, je potrebno ugotoviti razlog zakaj ste prešli mejo oprijema vaših koles.
- Prehiter vstop v zavoj
- Vstopite prehitro v zavoj in že iščete težave, razen če imate na voljo dolgo stezo za igračkanje ali pa se vozite po Monzi v go-kartu. To ni najhitrejši način kako prevoziti zavoj in pripelje do povečane možnosti prekrmiljenja. Če ste v ovinek vstopili prehitro, poskrbite, da je vsak premik in gib zelo eleganten, prav tako izberite najboljšo pot zavoja. Naslednjič raje vstopite v zavoj počasneje, in postopoma ko pridobite izkušnje povečujte hitrost.
- Prehitro ali preveč agresivno pospeševanje v zavoj
- Če vam uspe izgubiti nadzor zadka med pospeševanjem, potem ste verjetno v močnem avtomobilu in morate biti manj agresivni. Ob vrtenju koles v prazno, se moč ne prenaša na cestišče in nimate nobene koristi od mnogih konjskih moči pod pokrovom. Rahlo spustite plin in ujeli boste oprijem na zadnjih kolesih.
- Spuščanje plina sredi ovinka
- Če ste sredi ovinka in blizu meje oprijema, ne spuščajte noge z plina. Posledičen prenos teže na sprednji del avtomobila, omogoči izgubo nadzora nad zadnjimi kolesi. Dodajanje plina in usmerjanje v željeno smer lahko pomaga v takšni situaciji.
- Močno zaviranje v ali sredi ovinka
- Izogibajte se zaviranju v zavoju pri večini situacij, seveda pa je to kdaj potrebno. Poskrbite da je zaviranje gladko kolikor se le da, brez naglih potez in premikov. Če vam pri zaviranju odnese zadek, rahlo spustite zavoro in verjetno boste ujeli oprijem (odvisno od hitrosti in ostalih faktorjev)
Popravljanje prekrmiljenja
Karkoli je razlog prekrmiljenja, je pomembno da so sprednja kolesa usmerjena v smer v katero želite, če to ne storite vas bo po vsej verjetnosti zasukalo okoli. Volan morate dovolj obrniti v smer v katero želite, če ga boste obrnili premalo vas bo zasukalo okoli, če preveč se bo vozilo zopet zasukalo ampak v drugo smer. Obvladanje te tehnike zahteva ogromno vaje. Vedno glejte v želeno smer saj vam to omogoča popravljanje prekrmiljenja skoraj avtomatsko, ali drugače povedano ne glejte v znak katerega nočete zadeti, saj je zelo verjetno da boste prav tam končali.
Popravljanje prekrmiljenja mora biti zelo hitro, če hočete ujeti zadek avtomobila predno zdrsi do točke, kjer ga boste zelo težko ujeli. Ko ujamete zdrs in se zadek poravna je pomembno, da poravnate volan, če ne boste zopet začeli drseti ampak v nasprotno smer.
Prekrmiljenje in različni pogoni vozila
Zadnji pogon
Pri vozilu z zadnjim pogonom imate prednost, razdeljene potrebe po oprijemu med sprednjimi in zadnjimi kolesi. Sprednja kolesa manevrirajo, zadnja pa pospešujejo ali zavirajo (pri zaviranju z motorjem). Rezultat je na koncu bolj uravnovešeno vozilo. Pri vozilih s sprednjim pogonom in motorjem nameščenim spredaj. je zelo redko izkusiti kaj drugega kot pa podkrmiljenje, medtem ko pri vozilih z zadnjim pogonom lahko pride do prekrmiljenja zaradi več razlogov, odvisno tudi kje je nameščen motor.
Pri vozilu s spredaj nameščenim motorjem, je večina teže na sprednjih kolesih. To privede do večjega naravnega oprijema na sprednjem delu, kar je koristno pri manevriranju in zaviranju. Medtem imajo neobremenjena zadnja kolesa manj naravnega oprijema, kar lahko privede do prekrmiljenja, posebej ob pospeševanju v zavoj. Zaradi tega ima veliko močnejših avtomobilov, na zadnjih kolesih širša platišča in pnevmatike.
Sprednji pogon
Športna vozila s sprednjim pogonom imajo večjo možnost prekrmiljenja kot pa navadna vozila s sprednjim pogonom, zaradi nastavitev avtomobila. Odpravimo nagnjenost k podkrmiljenju sprednjega pogona s pametnim inžiniringom, in rezultat je boljši vstop v zavoj in povečana možnost prekrmiljenja zaradi lažjega zadka. V tem primeru je po navadi lažje pospešiti iz prekrmiljenja, z uporabo prenosa teže na zadnji del z namenom povečanja oprijema zadaj. Dvig zadka je še posebaj pogost pri vozilih s sprednjim pogonom zaradi prenosa teže spredaj in lahkega zadka.
Pogon na vsa kolesa
Odvisno od nastavitev lahko vozila s pogonom na vsa kolesa prekrimilijo prav tako kot vozila z zadnjim pogonom. Vendar zaradi porazdelitve delujočih sil na vsa štiri kolesa, je manj možnosti nenadnega prekrmiljenja. Tretirajte takšno vozilo, kot vozilo z zadnjim pogonom in ne boste imeli težav.
V naslednjem prispevku je na vrsti podkrmiljenje, sedaj pa povečajte glasnost zvočnikov in uživajte v naslednjem teatralnem posnetku prekrmiljenja oz. "driftanja".