Search

Pomemben del zelene preobrazbe tudi izvajanje ukrepov trajnostne mobilnosti na ravni občin

Za uspešen prehod v nizkoogljično družbo sta pomembna tudi zelena preobrazba prometnega sektorja in implementacija ukrepov trajnostne mobilnosti v lokalnem okolju. Analiza izvajanja občinskih prometnih strategij je pokazala, da v zadnjih letih nobena od slovenskih občin ni beležila bistvenega zmanjšanja deleža opravljenih poti z avtomobilom.
FOTO: Studio ma-ma

V Sloveniji prometni sektor k skupni bilanci izpustov toplogrednih plinov prispeva največ škodljivih izpustov ogljikovega dioksida, ki povzročajo podnebne spremembe. Zaradi motornega cestnega prometa se povečujejo tudi hrup, zastoji in število prometnih nesreč, za ceste in parkirišča pa se porablja prostor. Da bi zmanjšali negativne učinke prometa, je bistvenega pomena izvajanje ukrepov trajnostne mobilnosti v lokalnih okoljih.

Gre za spodbujanje prebivalcev k hoji, kolesarjenju, uporabi javnega prevoza in drugim alternativnim oblikam mobilnosti, ki prispevajo k zmanjšanju uporabe osebnih avtomobilov. Če bi več ljudi vsakdanje poti namesto z avtomobilom opravilo peš ali s kolesom, bi s tem pomembno prispevali k zmanjšanju izpustov ter s tem vplivali tudi na svoje zdravje ter trajnostni razvoj.

Kot so pokazali rezultati raziskave potovalnih navad, ki jo je leta 2020 pod okriljem projekta LIFE Care4Climate pripravil Inštitut za politike prostora IPoP, prebivalci Slovenije za vsakdanje poti kljub kratkim razdaljam, ki niso daljše od dveh ali petih kilometrov, pogosto uporabljajo avtomobil. Aktivne načine mobilnosti, kot sta hoja in kolesarjenje, pa pogosteje uporabljajo za poti, ki so povezane s preživljanjem prostega časa.

Po navedbah avtorjev raziskave so potovalne navade prebivalcev nedvomno odraz infrastrukturnih rešitev, ki so v preteklosti postavljale avtomobil na prvo mesto. “Razmislek o nujnosti sprememb potovalnih navad lahko v prvi vrsti sproži omejevanje vožnje z avtomobilom in hkratno izboljšanje alternativ na kratke razdalje. Posodobitve in izboljšave pogojev za hojo in kolesarjenje na kratke razdalje so tako odlična priložnost za omejevanje vožnje z avtomobilom,” so poudarili.

Da bi ukrepi trajnostne mobilnosti v čim večji meri zaživeli tudi v praksi, na ministrstvu za okolje, podnebje in energijo, pod okriljem katerega deluje direktorat za prometno politiko, občine spodbujajo tudi k pripravi občinskih celostnih prometnih strategij. Namen teh strateških dokumentov je sprememba potovalnih navad in izboljšanje pogojev za hojo, kolesarjenje, javni prevoz in alternativnih oblik mobilnosti zaradi zmanjšanja obsega osebnega motornega prometa.

“Ker velik delež poti prebivalcev ne poteka le znotraj meja občin, ampak se začne ali konča zunaj njih, je priporočljivo, da se predvidi tudi sodelovanje s sosednjimi občinami in usklajevanje posameznih prometnih strategij o zadevah skupnega interesa, kot so na primer javni prevoz, izposoja javnih koles, souporaba vozil, izvedba ukrepov na infrastrukturi in financiranje ukrepov,” so na pristojnem ministrstvu pojasnili za STA.

Med pozitivnimi učinki takšnega pristopa k urejanju prometa so izpostavili boljšo izkoriščenost prometne infrastrukture, manj onesnaženosti in zastojev, nižje stroške za mobilnost v proračunih gospodinjstev in občinskih organizacij ter večje zadovoljstvo prebivalcev. “Celostna obravnava prometa prinaša tudi merljivo izboljšanje kakovosti bivanja prebivalcev in povečanje možnosti občine za uspešen razvoj,” so dodali.

V okviru strategij prve generacije nizek delež izvedenih ukrepov trajnostne mobilnosti

V preteklih letih je celostne prometne strategije izdelalo 100 občin. “Pri pregledu dokumentov smo ugotovili, da so mnoge občine proces priprave opravile površno, predvsem s ciljem imeti dokument, ne glede na njegovo vsebino, kakovost in vpliv na sistem načrtovanja prometa,” je za STA pojasnil Luka Mladenovič iz skupine za transformativno prometno načrtovanje pri Urbanističnem inštitutu RS, ki v okviru projekta LIFE Care4Climate v sodelovanju z okoljskim ministrstvom izvaja aktivnosti za razvoj sistema celostnega prometnega načrtovanja ter pripravlja smernice za pripravo strategij.

Zahtevnejši ukrepi, ki bi preobrazili prostor, namenjen cestam in parkiriščem, ter posegali v navade tistih, ki za svoje dnevne poti v večini uporabljajo avtomobil, so bili izvedeni le redko. Z doseganjem konkretnih sprememb, predvsem v potovalnih navadah prebivalcev, na podlagi prve generacije strategij zato po Mladenovičevih besedah ne moremo biti zadovoljni.

Nobena od slovenskih občin ni doživela bistvenega zmanjšanja deleža opravljenih poti z osebnim avtomobilom ter povečanja deleža kolesarjev ali razcveta hoje. Je pa enoletni proces priprave strategij v mnogih občinah okrepil razmišljanja o pomenu hoje in kolesarjenja in pogojih, ki so na voljo,” je podčrtal sogovornik in dodal, da so imele velike težave pri izvajanju predvidenih aktivnosti predvsem manjše občine. Posebne izzive pa je po njegovih besedah povzročalo tudi vključevanje javnosti.

Na pomanjkljivosti strategij so opozorili tudi na pristojnem ministrstvu. “Analiza stanja občinskih celostnih prometnih strategij prve generacije je pokazala, da le nekatere občine sistematično izvajajo ukrepe iz akcijskih načrtov, ki so njihov sestavni del, in da je delež izvedenih ukrepov nizek,” so izpostavili.

Med razlogi za slabšo implementacija trajnostnih prometnih ukrepov v praksi je Mladenovič izpostavil, da gre delno za posledico omejene razpoložljivosti lastnih sredstev občin za ukrepe na področju prometa. Hkrati je opozoril, da je “še vedno večina sredstev na področju prometa v občinah usmerjena v investicije in vzdrževanje infrastrukture za motorni promet, kar ni v skladu s cilji celostnega prometnega načrtovanja”.

Omenil je tudi, da so se občine odločile za izvedbo kratkoročnih ter finančno in politično manj zahtevnih ukrepov, med katerimi so bili pogosto izbrane manjše ureditve za pešce ali kolesarje, uvedba sistema za izposojo koles ali promocijske akcije za hojo in kolesarjenje v šolo ali na delo.

Pod okriljem Care4Climate poteka priprava 180 novih občinskih celostnih prometnih strategij

Da bi okrepili število trajnostnih ukrepov v lokalnih okoljih, so v skupini za transformativno prometno načrtovanje v zadnjih letih pod okriljem projekta LIFE Care4Climate prenovili smernice za pripravo občinskih celostnih prometnih strategij. “Po zaključku priprave prve generacije strategij je bila narejena analiza priprave in izvajanja dokumentov. Skladno z ugotovitvami so bili podani predlogi za izboljšave – tako na ravni priprave dokumenta kot tudi njegovega izvajanja. Oktobra 2022 je bil sprejet tudi zakonom o celostnem prometnem načrtovanju in vse to se odraža v prenovljenih nacionalnih smernicah,” so pojasnili na okoljskem ministrstvu.

Kot je izpostavil Mladenovič, so pri prenovi smernic pripravili vrsto prilagoditev metode dela in predvideli različne pristope za občine različnih velikosti ter med drugim izpostavili tudi orodja in sistem presoje kakovosti dokumentov. V okviru izobraževanj so z dodatnimi znanji opremili izdelovalce celostnih prometnih strategij in zaposlene na občinah.

Trenutno v občinah v skladu z novimi usmeritvami poteka priprava 180 strategij druge generacije, ki bodo po navedbah ministra večinoma zaključene sredi leta 2025, njihova izdelava pa bo sofinancirana iz sredstev evropske kohezijske politike. Po pojasnilih ministrstva je v skladu z zakonom priprava strategij obvezna za vse mestne občine, prenovljena uredba o smernicah EU za razvoj vseevropskega prometnega omrežja (TEN-T) pa njihovo izdelavo nalaga tudi vsem urbanim vozliščem na tem omrežju, kar sta v Sloveniji Ljubljana in Maribor. “Vse ostale občine pa pristopajo k izdelavi dokumenta na prostovoljni bazi,” so dodali.

V Velenju v zadnjih letih povečali omrežje peš in kolesarskih poti

Med občinami, v katerih so se lotili izdelave nove občinske celostne prometne strategije, je tudi Mestna občina Velenje. Kot so na občini pojasnili za STA, bo dokument predstavljal temelj za dodatno povečanje prometne varnosti, izboljšanje kakovosti bivanje prebivalcev ter zmanjšanje količine izpustov iz prometa v prihodnje. Ob tem so navedli, da so v zadnjih letih precej razširili omrežje peš in kolesarskih poti, s čimer so zagotovili boljšo povezanost delov občine med seboj in s sosednjimi občinami.

Pri načrtovanju prometne infrastrukture pa tudi sicer vse večji poudarek dajejo zagotovitvi pogojev za udobno hojo in kolesarjenje, prebivalcem pa je na voljo brezplačna uporaba mestnega avtobusa Lokalc. V tem letu so v prostor umestili tudi prvo območje “poljubi in odpelji”, kjer lahko starši z avtomobili varno odložijo svoje otroke, ti pa lahko nato pot do šole nadaljujejo peš. “Naš cilj je, da v prihodnjih letih takšna območja zagotovimo v bližini vseh velenjskih osnovnih šol,” so še izpostavili.

Na pristojnem ministrstvu medtem pričakujejo, da bo nova generacija celostnih občinskih prometnih strategij zastavljena ambiciozneje in z vključitvijo “ukrepov, ki bodo zagotovili spremembe v smeri bolj trajnostne mobilnosti, saj proces temelji na izkušnjah preteklih let”.

Vir: STA

0 Komentarji
staro
novo najbolj glasovano
Inline Feedbacks
View all comments

Več novic

Družba

Ministrstvo v ponovno proučitev definicije kaznivega dejanja umora v družini

Na ministrstvu za pravosodje proučujejo možnosti za ustreznejši zapis predlagane dopolnitve kazenskega zakonika, po kateri bi bili kot umor opredeljeni tudi vsi uboji znotraj družine oziroma življenjskih skupnosti. Po proučitvi...
Obvestila

Obvestilo: Oviran promet na križišču Tomšičeve in Jenkove ceste

Mestna občina Velenje obvešča, da je zaradi vodovodne okvare oviran promet na križišču Tomšičeve in Jenkove ceste....
Kultura

Naslednji petek: Osrednja slovesnost ob slovenskem kulturnem prazniku v Šoštanju

V petek, 7. februarja, ob 18. uri bodo v Kulturnem domu Šoštanj z osrednjo slovesnostjo počastili slovenski kulturni praznik....
Družba

Kakšna je trdota pitne vode v Šaleški dolini?

Ste ravno kupili nov pomivalni ali pralni stroj, kuhalnik vode ali morda parni likalnik? Verjetno ste med prebiranjem navodil naleteli na vprašanje: Kakšna je trdota pitne vode, ki priteče iz...

OBVESTILA

Obvestila

Obvestilo: Proga za tek na smučeh na Visti je trenutno zaprta

Na družbenem omrežju Vista park z razgledom obveščajo, da je proga za tek na smučeh na Visti zaradi novozapadlega snega zaprta....
Obvestila

Velike temperaturne razlike v tem obdobju povečujejo nevarnost krušenja skal in kamenja

V tem času se pogosto srečujemo z izrazitimi temperaturnimi nihanji med hladnimi jutri in toplejšimi dnevi. Ta nenadna segrevanja in ohlajanja vplivajo na naravne strukture, kar lahko povzroči krušenje kamenja...
Obvestila

Jutri motena dobava pitne vode – Mali Vrh

Komunalno podjetje Velenje obvešča uporabnike na območju naselja Mali Vrh v občini Šmartno ob Paki, da bo v sredo, 12. februarja, med 8. in 15. uro prekinjena oziroma motena dobava...
Obvestila

Obvestilo SB Celje: Obisk Urgentnega centra v času poslabšanja epidemioloških razmer

Smo v času poslabšanja epidemioloških razmer in porasta virusov gripe, SARS-CoV-2, respiratornih sincicijskih virusov (RSV) ter drugih respiratornih obolenj. Zaradi zimskih razmer namreč preživimo več časa v zaprtih prostorih, kar...

Zadnje osmrtnice

Ciril Verboten

Ruža Vasić

Ida Krevzel