Novela zakona o osnovni šoli je določila, da se s tem šolskim letom pri učencu, ki se izobražuje na domu, ocenjuje znanje iz vseh predmetov glede na predmetnik posameznega razreda javno veljavnega programa osnovne šole, v katerem se učenec izobražuje. Pred tem je namreč veljalo, da so učenci prvega triletja osnovne šole ob koncu šolskega leta v šoli opravljali preverjanje znanja iz slovenščine in matematike, učenci drugega triletja iz slovenščine, matematike in prvega tujega jezika, učenci tretjega triletja pa iz slovenščine, matematike, prvega tujega jezika, zgodovine, domovinske in državljanske kulture in etike, športa, vsaj enega naravoslovnega in enega družboslovnega predmeta ter vsaj enega predmeta s področja umetnosti.
V Civilni iniciativi za izobraževanje na domu so za STA navedli, da tudi zato ponekod opažajo upad števila učencev, ki se izobražujejo na domu. “Nekateri starši, ki so svoje otroke izobraževali na domu, so se letos odločili otroke poslati v šolo, ker jih ne želijo preobremeniti s toliko celoletnimi izpiti, kot jih je zdaj predpisanih. Veliko med njimi jih je sicer nad potekom izobraževanja njihovih otrok v šoli razočaranih in iščejo druge možnosti,” so pojasnili. Kot so navedli, poznajo nekaj primerov družin, ki so se zaradi nastale situacije odločile za selitev v tujino. “Hkrati pa opažamo porast zanimanja za tak način izobraževanja med novimi starši, ki letos prvič vpisujejo otroke v šolo,” so dodali v iniciativi.
V iniciativi so se neformalno organizirali slovenski starši, ki otroke šolajo na domu v Sloveniji ali tujini. Kot so pojasnili, je v njej približno 60 članov iz različnih delov Slovenije in tujine. Združila jih je omenjena sprememba zakonodaje, s katero se ne strinjajo, saj po njihovem mnenju posega v pravice njihovih otrok in družin. V iniciativi zato pripravljajo tudi pobudo za ustavno presojo novele zakona o osnovni šoli.
Minister za vzgojo in izobraževanje Vinko Logaj pa omenjene spremembe podpira, saj meni, da so starši svojemu otroku dolžni zagotoviti izpolnjevanje devetletne osnovnošolske obveznosti, učenec, ki se izobražuje na domu, pa mora pridobiti enakovreden izobrazbeni standard, kot ga zagotavlja obvezni program javne osnovne šole. Tako se zagotavljajo enake pravice za vse učence, ne glede na to, kje se izobražujejo, so Logajevo stališče za STA povzeli na ministrstvu.
Logaj po njihovih navedbah tudi pozdravlja možnost prekinitve izobraževanja na domu in vključitev učenca v izobraževanje na šoli med šolskim letom ter omejitev pravice izobraževanja na domu, če je učenec pri ocenjevanju neuspešen. V tem primeru se je namreč po določbah zakona dolžan izobraževati pri pouku v šoli.
Število učencev, ki se izobražujejo na domu, je po podatkih ministrstva za vzgojo in izobraževanje od leta 2004 do leta 2020 postopoma naraščalo in doseglo nekaj manj kot 400 učencev. Po izbruhu epidemije covida v letu 2020 je število strmeje naraslo in se povzpelo na približno 1600, v zadnjih treh letih pa število upada.
STA objavlja tabelo o številu učencev, ki se izobražujejo na domu, po šolskih letih in po posameznih razredih.
Vir: STA