Agencija za varnost prometa bo med ponedeljkom, 19. maja, in nedeljo, 25. maja, izvajala nacionalno preventivno akcijo Mikromobilnost, s katero želi povečati varnost kolesarjev, uporabnikov električnih koles in e-skirojev. V sklopu akcije so že v sredo, 14. maja, pripravili novinarsko konferenco o varnosti e-skirojev, v sredo, 21. maja, pa bodo v sodelovanju s partnerji v Murski Soboti organizirali brezplačno preventivno delavnico za kolesarje in e-kolesarje.
Prometna varnost e-kolesarjev v letu 2024
V Sloveniji se uporaba električnih koles (e-koles), ki s pomočjo pomožnega motorja podpirajo kolesarja do hitrosti 25 km/h, hitro povečuje – še posebej med starejšimi odraslimi. Ta trend pa odpira številna vprašanja glede prometne varnosti. E-kolesa namreč omogočajo višje hitrosti, imajo večjo maso kot običajna kolesa in zaradi hipnega navora motorja zahtevajo drugačen način vožnje. Ob tem pa kolesarska infrastruktura pogosto ni prilagojena hitrejšim kolesarjem, kar dodatno povečuje tveganje, predvsem za starejše uporabnike.
V letu 2024 je bilo zabeleženih 83 prometnih nesreč z udeležbo e-kolesarjev, kar pomeni 19-odstotno povečanje v primerjavi z letom 2023. Ena oseba je v nesreči izgubila življenje (leto prej dve), huje je bilo poškodovanih 18 udeležencev (+33 % glede na leto 2023), lažje pa 58 (+22 %). Do 12. maja 2025 so e-kolesarji sodelovali v 18 prometnih nesrečah – ena oseba se je huje poškodovala, 16 pa jih je utrpelo lažje poškodbe.
Največ prometnih nesreč z udeležbo e-kolesarjev se zgodi med osebami, starejšimi od 45 let, še posebej izstopajo starejši od 65 let. To potrjuje njihovo večjo ranljivost v prometu – tako zaradi slabšega fizičnega odziva kot tudi večje verjetnosti hujših poškodb. Čeprav več kot 60 % uporabnikov e-koles uporablja čelado, je bila edina smrtna žrtev letos med tistimi, ki niso nosili zaščitne opreme. To še dodatno potrjuje, kako ključna je uporaba čelade za varno vožnjo.
Agencija za varnost prometa zato priporoča, da kolesarji čelado nosijo vedno – tudi če zakon tega ne zahteva. Starejšim voznikom svetujejo udeležbo na obnovitvenih tečajih cestnoprometnih predpisov, zlasti ker se mnogi po daljšem premoru znova vključujejo v promet z novimi, sodobnimi prevoznimi sredstvi. Tečaji potekajo v okviru programa Sožitje za starejše voznike.
Kolesarji naj dosledno spoštujejo hitrostne omejitve in prometna pravila, zlasti na območjih, kjer si prostor delijo z drugimi udeleženci – kot so pešci. Pomembna je tudi dobra vidnost: uporaba luči in odsevnikov naj bo samoumevna tudi podnevi. Priporočljivo je izbirati varnejše poti in redno preverjati tehnično brezhibnost e-kolesa.
»Električna kolesa lahko močno prispevajo k bolj trajnostni mobilnosti, a le, če jih uporabljamo varno in odgovorno. Posebej pozivamo starejše uporabnike, da poskrbijo za svojo zaščito in znanje o prometu. Vsaka nesreča je ena preveč,« je poudarila mag. Saša Jevšnik Kafol, namestnica direktorice Agencije za varnost prometa.
Agencija bo tudi v prihodnje nadaljevala z izvajanjem nacionalnih preventivnih akcij, krepila ozaveščanje med ranljivimi skupinami in sodelovala pri prilagajanju prometne infrastrukture za varno uporabo mikromobilnostnih sredstev.
Vir: Agencija za varnost prometa