V včerajšnjem prispevku smo govorili o prekrmiljenju, danes pa je tema podkrmiljenje.
Do podkrmiljenja pride, ko med zavijanjem sprednja kolesa izgubijo oprijem in vas odnaša iz smeri vožnje, čeprav ste uporabili pravilen kot zavijanja. Iz perspektive opazovalca to zgleda kot, da voznik ni zavil dovolj močno v zavoj. Če vaše vozilo podkrmili, izgubljate hitrost in ne zavijate v optimalni liniji, zato je to počasen in v veliko primerih tudi nevaren način vstopa v zavoj.
Na spodnji sliki si poglejte prikaz podkrmiljenja.
Faktorji, ki vplivajo na podkrmiljenje.
Pasivni faktorji
- razporeditev teže
- postavitev pogona
- nastavitve vzmetenja & šasije
- tip pnevmatik, obraba in tlak
Aktivni faktorji
- hitrost zavijanja
- plin
- zaviranje
- vhod v zavijanje
- prenos teže
Simptomi podkrmiljenja
- občutek "lahkega" krmiljenja
- drsenje proti zunanjem delu ovinka
- slišen zvok sprednjih pnevmatik
Vzroki podkrmiljenja
Podkrmiljenje je najverjetne posledica naslednjih dejanj (začne se od najlažjega do najtežjega, glede možnosti popravljanja podkrmiljenja).
- pospeševanje v zavoju
- zaviranje v zavoj
- prevelika hitrost ob vstopu v zavoj
- slabi pogoji oprijema v zavoju zaradi ledu, olja, ipd.
Glede na to, da ste izgubili oprijem je podkrmiljenje kar se tiče stabilnosti, relativno varno stanje v katerem se je znašel avtomobil, zato veliko proizvajalcev razvija avtomobile v takšnem obnašanju.
Popravljanje in preprečevanje podkrmiljenja
1. Pospeševanje v zavoju
Prestavljajte si takšen prizor, nahajate se v krožnem križišču v avtomobilu s sprednjim pogonom. Namesto, da izberete želeni izhod si privoščite še kakšen krog okoli krožišča in medtem pospešujete. Opazili boste, da se avto vsakič premika v bolj široki liniji, ker je oprijem, ki je na voljo pri sprednjih kolesih uporabljen v isti meri za zavijanje in pospeševanje. Bolj kot pospešujete, manj imate na voljo oprijema za zavijanje – enostavno. Zmanjšanje moči oz. pospeševanja ter rahel popravek krmiljenja vas bo postavil nazaj v pravo linijo. Pri vozilih z zadnjim pogonom, se bodo v teoriji sprednja kolesa dalj časa upirala podkrmiljenju, zaradi porazdelitve pogona in krmiljenja med zadnjimi in sprednjimi kolesi. Vseeno bo večina vozil z zadnjim pogonom, verjetno podkrmilila, če postopoma dodajate moč sredi zavoja. Če boste pospeševali sredi zavoja agresivno, potem boste verjetno izkusili prekrmiljenje.
2. Zaviranje v ovinek
Ko uporabite zavore, je večina zavorne moči prenešena na sprednja kolesa, zaradi prenosa teže naprej. Če zavirate v ovinek, že uporabljate večino oprijema, ki vam je na voljo v poskusu zmanjšanja hitrosti, če pa temu še dodate krmiljenje, lahko delujoče bočne sile na pnevmatiko povzročijo prekoračitev meje oprijema. Popravljanje podkrmiljenja se sliši enostavno – poskušati prenehati zavijati, da sprednja kolesa spet dobijo oprijem. Vendar, če vaš avtomobil začne podkrmiliti sredi zavoja, nadaljevanje v ravni liniji ni najboljši plan. Zmanjšajte moč zaviranja, z namenom pridobitve več oprijema, kar vam bo upajmo omogočalo zvoziti zavoj uspešno. Še boljša opcija je začeti zavirati, pred ovinkom dokler ste na ravnem delu cestišča.
3. Prevelika hitrost ob vstopu v zavoj
Če ste vstopili v zavoj prehitro in začeli zavijati, vaše vozilo pa drsi proti zunanjem delu ovinka, ste v težavah. Predno zaprete oči in upate na najboljše, mogoče vse še ni izgubljeno. Da, uporabili ste ves oprijem, ki je na voljo ampak še vedno je možno povečati oprijem z majhnim, rahlim dotikom zavor. Verjetno se sprašujete, zakaj bi uporabili zavore, če pa to povečuje obremenitev pnevmatik, in ne zmanjšuje? Res je, vendar, če niste totalno izven kontrole z uporabo zavor, boste prenesli nekaj teže naprej, in s tem rahlo povečali oprijem na sprednjih kolesih. To mogoče ne bo delovalo, za to je nauk tukaj – vstopite počasneje v zavoj in pospešujte ob izhodu iz ovinka.
4. Slabi pogoji oprijema v zavoju
Vstopili ste v ovinek in nenadoma začutili zmanjšan ali popolnoma izgubljen oprijem, zaradi olja, ledu ali česa podobnega na cestišču. V takšnem primeru vam skoraj v vseh primerih, ne pomaga nobena tehnika in lahko le upate na najboljše. Preučite in se prilagodite trenutnim razmeram na cestišču, prav tako prilagodite vašo hitrost ob vstopu v zavoj.
Oglejte si posnetek številnih primerov podkrmiljenja, v enem izmed zavojev na znamenitem nemškem dirkališču Nürburgring.
Prilagam vam še en posnetek, kjer se lahko še kaj poučite o podkrmiljenju, prekrmiljenju in splošnemu obvladovanju vozila (posnetek je v angleščini).